Není potravinový inspektor Hruška taky tak trochu nahnilý?

Na naší milované TV Nova mají opět další aféru, tentokrát žádná vražda, žádné znásilnění ba ani žádná zpronevěra peněz. Světe div se, nejedná se o žádné násilí, ale o plné regály shnilé zeleniny a ovoce, jak Nova velmi ráda zveličuje své nálezy. Ale já to chápu, kdyby mezi tisícem plodin našli jen 3 nahnilé věci, tak by se jim na to nikdo nedíval a to přece nechtějí, potřebují sledovanost a co největší skandál. Mě se tenhle Potravinový inspektor nelíbil hned od začátku, k tomuhle článku jsem se odhodlal až po „aféře“ Kaufland, kde pana Hrušku dost nešikovně vypoklonkovali z krámu. Být čistě na mě, tak ho taky ženu svinským krokem, protože mu nejde vůbec o žádnou kvalitu potravin, ale jen o senzaci. Kdo chce psa bít, vždy si hůl najde a tímto svým jednáním TV Nova dosáhne jen jednoho a to hon na prodavače.

Kdo to odnese?

Původní myšlenka byla nejspíš upozornit na nedostatečnou kvalitu potravin v českých obchodech. V tisku toho proběhlo už hodně a o kvalitě zdejších potravin v porovnání s těmi zahraničními víme každý své. Proto mě velmi udivuje, že si Nova vybírá ten nejneodolnější sortiment a to je ovoce zelenina. O kazivosti tohohle zboží se může přesvědčit každý z nás, víme jak dlouho zhruba můžem doma skladovat určité plodiny, aniž by se jim něco stalo. Od Novy je to trochu laciné a zavání mě to takovým populismemOvoce „hele, co všechno pro vás děláme“. Ale vraťme se k původní otázce, opravdu si mnozí z nás myslíte, že shnilé ovoce je prodáváno úmyslně?

Na tuto mediální masáž doplatí jedině pracovníci obchodů, nikdo jiný. Nova bude dál pořádat hony na čerstvost, prodavači budou vystresovaní z hysterie nadřízených a když pan Hruška najde v metráku brambor jednu nahnilou, bude se bát o místo polovina obchodu. Navíc se mi líbí mentalita některých lidí, viz první reportáž z kolínského Kauflandu, konkrétně scéna s hroznama. Člověk si až myslí, že ta paní která mu ochotně podává další nahnilé hrozny je s ním nějak domluvená. Dokázala by upozornit personál i bez Hrušky v zádech? To asi ne, přitom by ji nikdo ruky neutrhl.

Kdo za to může?

Tak a teď se dostáváme k jádru pudla. Mnozí z vás se mnou budete těžce nesouhlasit. Důvodů nekvalitního zboží v úseku OZ je hned několik:

  • nekvalitní dodávka
  • nevyhovující skladovací prostředí
  • nevyhovující podmínky přímo v pultech na obchodě
  • do ČR se dováží odpad, který by si na západě nikdo nekoupil
  • zákazníci

První čtyři body jsou vcelku jasné, nepotřebují žádné bližší vysvětlení. Vesměs je to problém samotných obchodů, tohle zákazník nemůže nijak ovlivnit, obchodníci se s tím musí poprat sami. Ale všechno souvisí se vším, nebudem si nic nalhávat. V Česku se hledí víc na cenu než na kvalitu, takže je logické, že nákup dojedná raději dodávku levnějších mandarinek horší kvality, než těch hezčích ale dražších.

Dalším bodem je okolní teplota přímo na prodejně, u nás se přes léto pohybuje až ke 30°c na úseku OZ. Co v takových teplotách dělá letní ovoce je asi všem jasné. To můžete komplet probrat celý úsek a až skončíte, můžete jít znova od začátku. Do toho se musíte ještě starat o doplněnost regálů a dalších povinností, které nikdo nevidí.

railway-station-54891_640Posledním bodem jsou samotní zákazníci. Netroufám si tvrdit, jak velkým procentem přispívají k znehodnocení zboží sami, ale kdyby to dokázal někdo změřit, tak se budem asi všichni moc divit. Zářným příkladem toho bývají akční čtvrtky, kdy se i 400 zákazníků vrhne po otvíračce do prodejny a začnou devastovat. Nikdo jim neupírá právo na výhodný nákup, jsou vítání, ale někteří by se mohli při nakupování chovat jako lidé a ne s prominutím jako prasata. Příkladem toho byla včerejší příhoda s mladou maminkou, která si vybírala akční jablíčka. To které se ji nelíbilo doslova odhodila zpátky mezi ostatní. Normální člověk by ho položil zpátky. Na mé upozornění cosi odfrkla, ale raději jsem se s ní nedohadoval.

Co říct závěrem? Navážu opět na našeho inspektora pracujícího v zájmu lidu, kdy při kontrole kolínského Tesca poradil paní vedoucí, aby se snažili ještě víc. Pane Hruško, co si tak přijít vyzkoušet jednu směnu a poznat, co práce na zelenině všechno obnáší? Ono chodit po prodejně dvě hodiny a najít pár nahnilých plodin dokáže i malé dítě. Nemám rád lidi, kteří kritizují práci druhých, ale v životě si ji sami nevyzkoušeli. Apropo, u nás sháníme brigoše, nemáte zájem?

3 thoughts on “Není potravinový inspektor Hruška taky tak trochu nahnilý?”

  1. Ziju v zahranici, na onom „zapade“, kde je vyber zeleniny asi tak petkrat vetsi a pritom nenarazim na nekvalitni zbozi. Vzdy je vse nadherne cerstve i v tom nejhure hodnocenem supermarketu pro spodni tridu – Tesco. Myslim si, ze jedine, o co v ceskych supermarketech jde, je zdechlost zamestnancu delat svoji praci poradne. A jak je v ceske povaze, pokud neco nejde tak, jak se predpoklada, tak se to zacne svadet na vsechno okolo… a predpokladam, ze muj komentar opet zmizi, aby se nemuselo celit krute pravde…

    1. Jo myslet je jedna věc a vědět druhá. Ono v těch západních marketech nemá úsek na starosti jen jeden člověk, jako v těch našich. Pokud si myslíte, že to jde zvládnout v jednom člověku, budu rád když to všem prodavačům ukážete názorně. Toto je právě to tlachání, o kterém jsem psal v článku. Kritizujete práci druhých, aniž byste si ji sám vyzkoušel. Dalším faktorem jsou podmínky přímo na prodejně, což je možná ten hlavní rozdíl mezi západem a východem.
      Apropo, zhruba před měsícem jsem byl ve Vídni a stavovali jsme se v jakémsi tom jejich marketu a neměli tam zeleninu bůhví jak hezkou. Takže nevím, asi tam měli na brigádě zdechlé Čechy :-/

  2. Tak jako nevím, jak jsi na tom byl ve škole se zeměpisem, ale Rakousko mi moc jako západní stát nepřipadá, každopádně je to krásná připomínka. Věř mi, že dobře vím, jak to v supermarketech chodí a pokud vím, tak úsek OZ, který je v „západním“ Tescu pětkrát větší než v tom českém mají na starosti 3 lidé a kvalita je naprosto nesrovnatelná s tou českou, i když v supermarketu nakupuje mnohem více lidí, takže ti stačí jednoduchá matematika k tomu, abys zjistil, že problém v českých supermarketech bude zřejmě opravdu v zaměstnancích a/nebo organizaci práce. Je naprosto trapné svádět takový problém na zákazníky, kteří vás živí a jsou tam od toho, aby nakoupili, co potřebují, nehledě na to, jak se ve zboží přehrabují. Vy, zaměstnanci, jste placení od toho, abyste to dali do kupy a snažili se to udržovat na úrovni. Nebýt zákazníků, tak si ani nevrzneš. Pokud ti připadá, že problém je ve vedení a nedokážeš se s tím smířit, tak jdi jinam, jak jednoduché. Jen to prosím nesváděj na všechno okolo.

Napsat komentář: eSPe Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

11 − two =