Učíme se fotit zrcadlovkou krok 1. Základní pojmy podruhé

A základní pojmy podruhé. V první části jsme si řekli co znamená, když se řekne „body“ a co je objektiv. Dnes budeme pokračovat dalšími pojmy, které vás budou při focení zrcadlovkou provázet v podstatě pořád. K vysvětleným pojmům se budu v průběhu seriálu vracet a rozvádět je více, některé např. jako Clona, čas a ISO jsou ve vzájemném vztahu, řekl bych, že je to taková švédská trojka 🙂 Takže na ty se zaměříme v budoucnu více.

Znova ty objektivy

Vrátím se zpět k objektivům o kterých jsme si psali minule. Na každém objektivu najdete nápisy, které laikům zřejmě moc neřeknou. Když však budete kupovat objektiv měli byste být malinko v obraze a tak si aspoň ty základní vysvětlíme.

Nikon D7000 s objektivem 70 -300mKdyž uvidíte něco jako 70-300m

Úplně základní pojem, který říká o ohniskové vzdálenosti objektivu. Objektiv začíná na ohnisku 70mm a končí na 300mm.  Znamená to, že jde o zoomovatelný objektiv. Rozdíl mezi 300 a 70 mm je v podstatě rozsah zoomu. Nezoomovatelný by měl na těle napsáno např. jen 85mm. Takovému objektivu se říká objektiv s pevným ohniskem neboli „pevné sklo“.

Když uvidíte AF nebo MF

Velmi důležitý pojem označuje, zda je objektiv vybaven motorkem pro automatické ostření. Takzvaný Auto focus je označován jako AF. Naproti tomu některé objektivy starší nebo jiné třeba neznačkové, levnější jsou vybaveny pouze manuálním ostřením a mají označení MF. Lepší je automatické ostření, ale v některých případech je i objektiv s AF potřeba zaostřit manuálně.

Když uvidíte VR nebo IS

Obě zkratky značí to stejné. Jednu však používá Nikon a druhou Canon. Jde o redukci vibrací neboli stabilizaci obrazu, jak ji nazývá Canon. Funkce, která se vám bude hodit, ale nelze se na ni spolehnout a bez stativu se stejně neobejdete, protože ač máte funkci aktivní tak sekundu prostě z ruky nedáte.

A především když uvidíte něco jako 1:4,5-5,6 G

Někdy se můžete také setkat s označením f4,5-5,6. Tyto údaje říkají, jak je objektiv světelný. Čím více světla tím lépe. Čím více světla tím menší clonové číslo f, takže v tomto případě platí, že nižší číslo je současně i lepším A pokud si zapamatujete právě tohle bude to stačit. f4,5 je lepší než f5,6.

Proč dva údaje? U „levnějších“ zoomovatelných objektivů se světelnost mění na základě ohniskové vzdálenosti, takže pokud si vezmeme příklad objektivu 70 -300 mm. Při 70mm bude mít světelnost f4,5, ale při zazoomovaní na 300mm klesne světelnost až na f5,6. U drahých objektivů bude jen jedna světelnost po celé délce ohniska.

Na objektivech najdete i jiné zkratky například ED, DX, FX a podobně. U těch se možná zmíníme někdy dále. Nejdůležitější pojmy k objektivům jsme s sdělili a nyní si můžete přečíst, něco o základních pojmech samotného těla fotoaparátu.

 

Mám čas, máš clonu, máme ISO

Svatá trojice, která je ve vzájemném vztahu. Touto trojicí doslova ovládáte celý foťák a určujete, jak bude snímek vypadat. Bude moc tmavý, moc světlý až přepálený, nebo expozičně naprosto v pořádku? Začneme pojmem, který asi většina z Nikon D 7000 - srdcová záležitostvás slyšela minimálně jednou

 

Citlivost ISO

Čím větší hodnotu nastavíte, tím budete moci fotit za většího šera a horších světelných podmínek. Jako daň zaplatíte šumem ve snímcích. Hodnoty ISO začínají na 100 a končí až na 256 tisících u některých zrcadlovek. Kolik a jak doporučuji využívat si řekneme později.

 

Expoziční čas

Určuje, jak dlouho bude otevřena závěrka fotoaparátu a tím kolik světla se na snímač dostane. Hodnoty času se pohybují od 1/8000 sekundy až po 30 sekund nebo i delší (za předpokladu že si spočítáte čas sami). Jaký nastavit čas pro jaké scény? To záleží na tom, jaké budete mít nastavené ISO a jakou budete chtít clonu. Vidíte a jsme u té provázanosti všech tří parametrů.

 

Clona

Jinými slovy velikost „díry“, kterou bude proudit světlo objektivem. Čím vyšší clonové číslo tím menší štěrbina a tím jsou fotky ostřejší ve všech svých částech. Čím menší štěrbina je tím je třeba více času aby fotka byla expozičně vyvážená a opět jsem u vzájemného vztahu času a clony. Naopak pokud fotíte takzvaně na „plnou díru“ bude potřeba času méně, protože lamely clony budou zcela schovány v objektivu a průnik světla bude větší, takže se expoziční čas zkrátí.

 

Vyvážení bílé

O vyvážení bílé jsem psal u nás na vydáno.cz již celý článek, který si samozřejmě můžete přečíst. Jde o to, že světlo má různé barvy. Např. barva světla ze žárovky je jiná než ze zářivky, která se více podobá dennímu světlu. Když je zataženo bude mít světlo jinou barevnou teplotu, než když je jasný sluneční svit. Je potřeba vědět jaké přednastavené hodnoty nastavit, je to snadné, jen na to nezapomínat, škoda pak pokažených snímků.

 

RAW

Jedním s pojmů spojených v dnešní době již nejen se zrcadlovkou je pojem fotit do RAWu. RAW je v podstatě surový obrazový formát do kterého se uloží čistě pouze to, co fotoaparát „vidí“ bez dalšího upravování. Má velkou výhodu v tom, že „kašle“ na vaše nastavení bílé žádné nepřiřadí a vy sis jej můžete doma v klidu upravit. Stejně tak se lépe provádějí úpravy jasu a kontrastu snímku a lze částečně vyvážit i expozici. to je velká výhoda.

Set Nikon D 7000 s objektivy a příslušenstvímNevýhoda je naopak v tom, že jde o nekomprimovaný formát, snímky jsou dost velké a musíte je upravovat, což u JPG také ale ne vždy jsou opravy nutné nebo ne v takovém rozsahu. A kdy fotit do RAWu? Především, když o něco jde. Například fotíte svatbu nebo akci nebo máte jinou placenou zakázku, kterou nemůžete pokazit. Na výletech v RAWu nefotím ani dovolenou ne. Je to zbytečné, pokud umím fotit, nastavím si dobře foťák a fotky budou dobré i v JPG formátu.

 

Expozice a kompozice – nepleťte si pojmy a dojmy

Posledními pojmy, které do začátku focení považuji za důležité jsou kompozice a expozice. Již jsem slyšel, že si lidé tyto pojmy pletou a nedokážou říct rozdíl.

 

Kompozice – vše co vidíte v hledáčku

Kompozice je v podstatě samotná focená scéna. Do kompozice zahrnete nebo neoopak nezahrnete některé objekty. Někdo vám může říct, že váš snímek je kompozičně špatně – tím v podstatě myslel to, že jste do obrazu zahrnuli třeba objekty, které tam být nemají nebo že jsou v obraze špatně umístěny a podobně. Příkladem takové špatné kompozice je tetička Maruška umístěná u sloupu osvětlení, který ji pak doslova roste z hlavy.  Kompozice je tedy vše, co se týká skladby obrazu.

 

Expozice – to jak nastavíte váš foťák

Při pojmu expozice je úplně jedno co fotíte, ale důležité je, jak nastavíte přístroj. Expoziční čas, clonu a ISO, vyvážení bílé to vše patří do expozice. Můžete se stát, že budete mít naprosto skvělý kompoziční snímek, ale expozice bude zcela špatně nebo přesný opak. Expozice bude v pořádku, ale snímek jako samotný nikoho nezaujme, protože jste jej kompozičně nezvládli.

Teď, když už znáte pojmy, můžeme pomalu přejít v dalším dílu našeho seriálu o focení k výběru správné zrcadlovky. No a pokud již nějakou máte tak si třeba můžete přečíst  zda jste postupovali při nákupu správně a zda je pro vás vaše zrcadlovka ta pravá. Věřím, že ano.

 

1 thought on “Učíme se fotit zrcadlovkou krok 1. Základní pojmy podruhé”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

11 + nine =