Učíme se fotit zrcadlovkou krok 3. Jdeme na to

Navazuji tam, kde jsem minule skončil a to u pořízení zrcadlovky. Předpokládám, že už ji máte doma, seznámili jste se s základními funkcemi a teď již chcete dělat dobré fotky. Pojďme si tedy říct, jak na to. Budeme si to ukazovat na konkrétních příkladech, takže si jen podle těchto případů nastavíte fotoaparát a dosáhnete stejných výsledků.

 

Chci mít ostré jen něco a zbytek rozmazaný

Velmi jednoduché. Přepněte otočným voličem vaši zrcadlovku do režimu priority clony. Co je clona jsme si vysvětlili v minulém díle, DSC_2005stejně jako to, co vlastně clona dělá. Citlivost ISO nastavte dle světelných podmínek na hodnotu ISO 100 max. 200. V režimu clony navolte co nejmenší clonu např. f2,8 nebo pokud vám objektiv umožní i nižší. Řada běžných objektivů nedovolí méně jak f5,6. Zkontrolujte nastavení vyvážení bílé.

Nejlépe když bude mít nastaveno na denní světlo nebo pokud chcete, aby barvy byly malinko teplejší nastavte oblačno. Když budete mít vyvážení bílé nastaveno špatně snímky si zničíte. O tom si můžete přečíst jeden z našich předchozích článků  Nyní si stačí vybrat objekt, např. bodlák nebo ptáka v korunách stromu či jiný objekt třeba auto. Zaostřete namáčknutím spouště do poloviny a už v hledáčku uvidíte, co bude ostré a co rozmazané. Pořiďte snímek.

 

Chci mít ostré všechno

DSC_5472Zpravidla u snímků krajin nebo měst, kde stojíte na krásné vyhlídce, budete chtít mít na fotce vše dokonale ostré. U měst může malinko ostrost ovlivnit smog a v přírodě zase opar nebo špatná viditelnost. Nicméně se pokusíme, aby snímek dopadl co nejlépe. Opět si nastavte fotoaparát do režimu priority clony, ISO 100 a správné vyvážení bílé. Hodnotu clony si nastavte na f8, f12 či f16 podle světelnosti.

Vždy musí být čas ideálně kolem 1/125, ale záleží na tom, s jakou ohniskovou vzdáleností budete fotit. Říká se, že z ruky lze udržet čas 1/60 a to s ohniskem 50mm. Když tedy budete fotit na ohnisko 100m budete potřebovat aspoň čas 1/100, ale spíše doporučuji 1/125 nebo vyšší. Jakmile máte clonu nastaveno a ujistili jste se namáčknutím spouště, že čas je přijatelný a udržitelný můžete znova zaostřit přibližně do 1/3 fotografované scény. Spoušť domáčknete a snímek by měl vypadat hezky.

 

Mám dobrý stativ

Když budete mít dobrý stativ nemusíte si s časem lámat hlavu. Nastavte si klidně clonu 20 a můžete si na snímek počkat i ½ sekundy. To byste z ruky těžko udrželi. Když je řeč o focení ze stativu nezapomeňte na dálkovou spoušť, ať si obraz nerozhýbete, nebo použijte samospoušť, aby se zrcadlovka ustálila od zmáčknutí spouště. O tom jaký stativ si ideálně vybrat si povíme příště.

 

Nejčastější chyby

Čím více budete fotit, tím se budete více učit. Ale už z počátku si můžete dát pozor na některé věci. Budu se snažit na ně upozornit, jsou to jednoduchá pravidla, ale jejich používáním budou vaše snímky lepší než jiných fotografů kolem vás.

 

Když fotíte lidi

Nejčastější problém, když se fotí lidé vzniká na dovolené. To takhle postavíte tetu Marušku ke sloupu s hezkým pozadím, cvak a tetě Marušce roste z hlavy sloup. Schválně se podívejte, kolik takových snímků doma máte. Dalším velkým problémem jsou useknuté DSC_9195končetiny. Tam chybí půlka ruky, jinde jsou useknuté prsty, jinde zase je skoro celá ruka pryč, avšak předpokládám, že když jste fotografovali dotyčné osoby, tak byly v celku.

Mnoho z nás má problém, že na vše používá širokoúhlý objektiv. To třeba takhle vyfotíte manželku z 5 metrů širokáčem. No není divu, že se sama sobě nelíbí, když má celé zdeformované tělo. Na portréty používejte objektivy s ohniskem 50 až 120mm Další potíž je v tom, že třeba půlka hlavy je ve stínu a půlka na slunci.

Přesuňte raději fotografovanou osobu do stínu a pokud máte použijte systémový blesk a snímek bude mnohem hezčí. Další rady si nechám na jindy, protože problémů s focením lidí je více než dost.  Například o focení dětí jsme psali na vydano.cz celý článek.

 

Když fotíte krajiny

Zde je to o něco málo jednodušší. Jak říkal Švejk „Nejlépe se fotí nádraží, nehýbe se“ Měl pravdu, stejně tak to platí u focení krajin. Avšak podívejte se na své snímky, zda vám třeba ze strany do snímku nezasahují nějaké větve, které tam nemají co dělat. Ideální je, aby váš snímek měl popření, které vtáhne oko diváka do obrazu, pak prostřední část s hlavním motivem a nakonec pozadí.

 

Když fotíte budovy

Zde je nejčastější problém celkem jasný. Budovy se především nesmějí klátit na různé strany a musejí být opravdu rovně. Existují na to speciální objektivy, avšak pokud se Most bych rád vyfotil celý, ale neměl jsem dost širokoúhlý objektiv. nechystáte fotit architekturu profesionálně tak si jej nejspíše nepořídíte a vystačíte se s klasikou. Zkuste se tedy věnovat tomu, co vidíte v hledáčku. Je focená budova opravdu rovně?

 

 

V dalším dílu se podíváme na další chyby fotografů začátečníků a také poradíme jaký koupit stativ.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

eighteen − 2 =